shortreads_

Iedere werkdag een kort verhaal over de actualiteit
Menu
  • Beginpagina
  • Auteurs
    • Aafke van Pelt
    • Anna van der Kruis
    • Anne Lichthart
    • Dirk van Pelt
    • Emma Laura Schouten
    • Femke van de Griendt
    • Gastauteurs
    • Jam van der Aa
    • Jens Vydt
    • Jirke Poetijn
    • Joep van Dijk
    • Jozien Wijkhuijs
    • Laurens van de Linde
    • Lena Kurzen
    • Lilian van Ooijen
    • Maaike de Wolf
    • Manik Sarkar
    • Marthe van Bronkhorst
    • Nelson Morus
    • Nicchelle Buyne
    • Pascal Vanenburg
    • Peter De Voecht
    • Steff Geelen
    • archief
      • Anne Büdgen
      • Anne-Minke Meijer
      • Bart Smout
      • Christine Geense
      • Claartje Chajes
      • Derk Fangman
      • Elske van Lonkhuyzen
      • Enver Husicic
      • Esther Porcelijn
      • Eva Gouda
      • Eva Kelder
      • Gijsje Kooter
      • Hanneke Hendrix
      • Inge Schilperoord
      • Johannes Westendorp
      • Joop-Maris Vollering
      • Joubert Pignon
      • Kasper van Hoek
      • Kira Wuck
      • Koen Caris
      • Leon Brill
      • Leonieke Baerwaldt
      • Lize Spit
      • Lucas de Waard
      • Mariken Heitman
      • Marron Das
      • Martijn Simons
      • Matthijs Koevoets
      • Max Hermens
      • Michiel Stroink
      • Mijke Pol
      • Nicole Kaandorp
      • Renée Kapitein
      • Renske van den Broek
      • Sander van Leeuwen
      • Sara van Gennip
      • Sarah van Vliet
      • Stefan Popa
      • Sylvia Hubers
      • Teddy Tops
      • Tynke Hiemstra
  • Over shortreads_
Avatar foto Sara van Gennip
op 14 februari 2020
Deel dit verhaal

VALENTIJN

Op vrijdagochtend worstelt hij zich door winkelstraten vol opblaasbare harten, de klinkers bezaaid met dozen versierd met roze linten en chocolade met een vulling van caramel of praline. Teddyberen ter grootte van warenhuizen versperren hem de weg maar hij glipt behendig tussen hun wollige benen door. Een storm van rozenblaadjes blaast hem een paar straten terug maar hij trekt zijn muts stevig over zijn oren, strikt zijn schoenveters en gaat opnieuw op pad.

In de flat kamt zij haar haren. Om het ritme, de streling, de troost. Omdat ze weet dat het voorbij is zodra ze de deur voor hem opent. En dat het beter is. Dat het echt beter is. Ze schreef het hem, herhaalde het aan de telefoon. Dat het beter is. Echt beter is.

Op vrijdagochtend staat hij voor haar deur. Slaat de laatste rode veertjes van zijn schouders. Hij ademt in, uit, belt aan. Ze doet niet open en hij wacht. Hij wacht terwijl iemand hem een hartvormige lolly in zijn handen wurmt, een kaartje zijn jaszak in laat glijden. Hij wacht terwijl er een zacht muziekje klinkt vanuit zijn jas. Hij legt het kaartje en de lolly onder haar deurmat en springt. Springt totdat het breekt. Zij opent de deur en hij springt haar armen in.

In het bed fluisteren ze hun laatste ik hou van jou’s en frommelt zij zijn hand haar broek in. Een kus in zijn nek, een kreun in zijn oor. Dan staan ze op, kleden zich aan. Zeggen zachtjes dat het beter is, echt beter is. Hij vertrekt en zij kijkt uit het raam hoe hij de straat verlaat. En hoe verder hij gaat des te groter wordt het gat in haar hart.


Over welk nieuws gaat dit?


Vorige verhaal
Even de kip vergeten
Volgende verhaal
Klimop

Over de auteur

Avatar foto
Sara van Gennip

Sara van Gennip (1987) schrijft verhalen waarin mensen discussiëren, liefhebben en geloven tegen beter weten in. Af en toe wordt er heel symbolisch een biggetje in geslacht. In 2015 werd Sara genomineerd voor de Dioraphte Cementprijs, de VPRO Bagagedrager, de Lowlands Schrijfwedstrijd en won zij de Boekenweek Schrijfwedstrijd. Vanaf 2016 is Sara o.a. verbonden aan het Kameroperahuis, Festival Cement en Theater Bellevue. In het voorjaar verschijnt de toneeltekst GODENZOON bij de Nieuwe Toneelbibliotheek.

Ook van deze auteur

Avatar foto door Sara van Gennip
11 februari

SNEEUWJACHT

4 Minutes Read
Avatar foto door Sara van Gennip
08 mei

TAST

3 Minutes Read
Avatar foto door Sara van Gennip
27 maart

COUPE CORONA

3 Minute Read