shortreads_

Iedere werkdag een kort verhaal over de actualiteit
Menu
  • Beginpagina
  • Auteurs
    • Aafke van Pelt
    • Anna van der Kruis
    • Anne Lichthart
    • Dirk van Pelt
    • Emma Laura Schouten
    • Femke van de Griendt
    • Gastauteurs
    • Jam van der Aa
    • Jens Vydt
    • Jirke Poetijn
    • Joep van Dijk
    • Jozien Wijkhuijs
    • Laurens van de Linde
    • Lena Kurzen
    • Lilian van Ooijen
    • Maaike de Wolf
    • Manik Sarkar
    • Nelson Morus
    • Nicchelle Buyne
    • Pascal Vanenburg
    • Peter De Voecht
    • Steff Geelen
    • archief
      • Anne Büdgen
      • Anne-Minke Meijer
      • Bart Smout
      • Christine Geense
      • Claartje Chajes
      • Derk Fangman
      • Elske van Lonkhuyzen
      • Enver Husicic
      • Esther Porcelijn
      • Eva Gouda
      • Eva Kelder
      • Gijsje Kooter
      • Hanneke Hendrix
      • Inge Schilperoord
      • Johannes Westendorp
      • Joop-Maris Vollering
      • Joubert Pignon
      • Kasper van Hoek
      • Kira Wuck
      • Koen Caris
      • Leon Brill
      • Leonieke Baerwaldt
      • Lize Spit
      • Lucas de Waard
      • Mariken Heitman
      • Marron Das
      • Martijn Simons
      • Matthijs Koevoets
      • Max Hermens
      • Michiel Stroink
      • Mijke Pol
      • Nicole Kaandorp
      • Renée Kapitein
      • Renske van den Broek
      • Sander van Leeuwen
      • Sara van Gennip
      • Sarah van Vliet
      • Stefan Popa
      • Sylvia Hubers
      • Teddy Tops
      • Tynke Hiemstra
  • Over shortreads_
Avatar foto Jens
op 25 april 2025
Deel dit verhaal

Protomensdom

Zij zijn het eerste anachronisme uit de wereldgeschiedenis. Later volgde Diogenes op sneakers. Zij stonden voor hun eigen ruïne en namen een selfie. Zij lagen plat op de buik en analyseerden de LEDs van hun sportwatch.

Zij wegen beduidend meer dan hun prehistorische voorgangers. Zij waren zo gevorderd dat ze het jagen en verzamelen helemaal hadden afgeleerd. In plaats daarvan ploften zij zich neer op de bank en in dat plots vrijgekomen ‘surplus aan’ –nja, aan wat eigenlijk?– begonnen zij ofwel te twijfelen, ofwel te bingen. Wanneer niemand van hun soortgenoten wegkeek veegden zij hun chipsvingers aan hun jeans proper.

Wetenschappers spraken zelfs over “chillen” en doelden op een dystopisch-lethargische ondergang. Terwijl andere soorten verder raasden en graasden, zich aanpasten en luisterden, keek de protemnodon gekluisterd naar een schermpje.

De protemnodon liet de slaap. De protemnodon liet het wakkere leven. Zij kreeg de geurende seringen in uitgepixelde essentie gepresenteerd.

Het mag misschien verbazen, maar de protemnodon kende een gevoelige verbeelding. Zo ervoer zij als enige soort het lot van andere soorten. Niet voor niets plofte zij soms de zetel in. Dat maakte haar uniek, sterkten ze zich. Het uitsterven van de Eoraptor of de Barosausreus verklaarden zij met alle gemak ter wereld, al bleek hun eigen teloorgang minder eenvoudig te doorzien.

Tegengesteld aan wat eerdere wetenschappelijke bevindingen stelden kende de protemnodon helemaal geen gebrek aan “ontdekkingsdrift”. Zij had net een te grote ontdekkingsdrift en werd door het heilige lampje dat ze meedroeg, het innerlijke vuur, het is te zeggen dat schermpje, in exact deze noden en verlangens geprikkeld, uitgedaagd, vervolgens lamgelegd.

Protemnodonen wisten veel. Hoe ze onder water konden lassen. Hoe een raket om de aarde af te vuren. Hoe ze tomaten moesten dieven. Alleen niet wat misschien het beste voor hen was. In alles wat de protemnodon deed ging zij zichzelf uit de weg. Want de magische ontmoeting die in iedere werkelijkheid vervat ligt, namelijk dat ieder in wat zij tegenkomt ook steeds zichzelf ontmoet, was door de filter van het schermpje verdwenen.

Zij waren van goede wil. Zij ervoeren liefde voor de wereld maar bleven thuis. Zij ervoeren maar niet de wereld. Zij waren – enkel niet zichzelf.

Ook gingen zij wel eens naar de gym, vermoedelijk werd net dat hun ondergang. Al kon geen wetenschapper dit exact verklaren.

 


Over welk nieuws gaat dit?


Vorige verhaal
Het krioelt naar voren
Volgende verhaal
hand met lucifer
Een stel wilden

Over de auteur

Avatar foto
Jens

Jens Vydt (1988, he/him) is schrijver, filosoof, muzikant en fluistert soms mee in het theater. Onze poëtische verbeelding en de literarisering van het eigen leven leveren de grondtonen van zijn werk. Momenteel werkt hij aan ‘Gefluisterd worden’, een roman waarin de fantasie die in iedere ervaring vergrendeld ligt verkend wordt en uitdiept hoe herinneren steeds verbeelden is.

Ook van deze auteur

Avatar foto door Jens
14 maart

De pikante bouillon

3 Minute Read
Avatar foto door Jens
31 januari

arachnidodroom

4 Minute Read
Avatar foto door Jens
16 januari

DEIXIS

3 Minute Read