shortreads_

Iedere werkdag een kort verhaal over de actualiteit
Menu
  • Beginpagina
  • Auteurs
    • Aafke van Pelt
    • Anna van der Kruis
    • Anne Lichthart
    • Dirk van Pelt
    • Emma Laura Schouten
    • Femke van de Griendt
    • Gastauteurs
    • Jam van der Aa
    • Jens Vydt
    • Jirke Poetijn
    • Joep van Dijk
    • Jozien Wijkhuijs
    • Laurens van de Linde
    • Lena Kurzen
    • Lilian van Ooijen
    • Maaike de Wolf
    • Manik Sarkar
    • Marthe van Bronkhorst
    • Nelson Morus
    • Nicchelle Buyne
    • Pascal Vanenburg
    • Peter De Voecht
    • Steff Geelen
    • archief
      • Anne Büdgen
      • Anne-Minke Meijer
      • Bart Smout
      • Christine Geense
      • Claartje Chajes
      • Derk Fangman
      • Elske van Lonkhuyzen
      • Enver Husicic
      • Esther Porcelijn
      • Eva Gouda
      • Eva Kelder
      • Gijsje Kooter
      • Hanneke Hendrix
      • Inge Schilperoord
      • Johannes Westendorp
      • Joop-Maris Vollering
      • Joubert Pignon
      • Kasper van Hoek
      • Kira Wuck
      • Koen Caris
      • Leon Brill
      • Leonieke Baerwaldt
      • Lize Spit
      • Lucas de Waard
      • Mariken Heitman
      • Marron Das
      • Martijn Simons
      • Matthijs Koevoets
      • Max Hermens
      • Michiel Stroink
      • Mijke Pol
      • Nicole Kaandorp
      • Renée Kapitein
      • Renske van den Broek
      • Sander van Leeuwen
      • Sara van Gennip
      • Sarah van Vliet
      • Stefan Popa
      • Sylvia Hubers
      • Teddy Tops
      • Tynke Hiemstra
  • Over shortreads_
Avatar foto Anna van der Kruis
op 5 maart 2024
Deel dit verhaal

Luchtalarm

Het leven ging zo veel mogelijk door. De mensen probeerden zo veel mogelijk de normaliteit vast te houden. Het luchtalarm, dat wende.

Omdat we al twee jaar lang beelden zagen van bommen die op het land waren gevallen, hadden we het idee dat het permanent in brand stond. Dat iedereen de hele dag rende, schuilde, omdat er een raket naar beneden kon vallen.
Dat was niet zo.
Dat was in de Tweede Wereldoorlog ook niet zo.
De winkels waren gewoon open.

Als hij het zijn vader vroeg zei die: Ja, die hongerwinter was erg, maar eigenlijk hebben we er de eerste vier jaar niet zo gek veel van gemerkt.
Dat was iets moeilijks, om te beseffen, na tachtig jaar vrede. Dat oorlog iets enorm ingewikkelds was. Dat het samen kon gaan.
Het ene moment zag hij een stad – het was zomer, er was een biertuin, vol met mensen. Iedereen genoot. Het andere moment kon het alarm af gaan.

Ze wisten dat er raketten waren afgevuurd. Ze wisten nog niet waar ze zouden vallen. Misschien vielen ze niet op hun hoofd. Die kans was niet eens groot.
Maar misschien wel.
Het was de voortdurende dreiging.
En die ging elke dag door.
Het haalde het nieuws niet meer, want dat wat elke dag gebeurde was geen nieuws.
Het was idioot. Niemand kon permanent in die adrenalinemodus zitten.

Hij had het aan iemand gevraagd. Die zei: Ja, de eerste drie maanden ging ik telkens de schuilkelder in, was ik op mijn hoede. Maar op een gegeven moment moest ik toch weer een normaal leven gaan leiden.
Dus er gebeurden twee dingen tegelijk. Er was oorlog.
En er waren heel vaak vredige situaties.
Dat was voor thuisblijvers moeilijk te begrijpen. Dat snapte je alleen als je er was geweest.

Het richtte ook psychische schade aan. Mensen functioneerden niet meer helemaal. Ze gedroegen zich een beetje raar, irrationeel, vielen overdag in slaap, stuurden ‘s nachts whatsapp berichten. Het deed wat met je, twee jaar lang, die existentiële angst.
En het maakte euforisch.
Als alles elk moment voorbij kon zijn, hadden mensen meer seks, gingen meer drinken, meer feesten, gaven makkelijker geld uit.
Het maakte het leven intens.

Het waren die woorden die we elke keer lazen, over elke oorlog, in memoires.
Het was een hele mooie en een hele nare tijd.


Over welk nieuws gaat dit?


Vorige verhaal
Kort verkopen
Volgende verhaal
Toegangsdeur

Over de auteur

Avatar foto
Anna van der Kruis

Anna schrijft. Intiem, filosofisch en precies. Anna van der Kruis groeide op buiten de bebouwde kom van Heeze (NB). Haar moeder was doktersassistente, haar vader grafisch vormgever en fotograaf. Naast theater schrijft Anna onder andere kort proza. Het liefst op basis van interviews. Ze zoomt graag in op hedendaagse symbolen, zoals smartphones en sashimi. Maar uiteindelijk gaan haar verhalen over universele thema’s: vriendschap, afscheid, eenzaamheid. Of, in de woorden van collega schrijver en goede vriend Dirk van Pelt “Jij schrijft gewoon foto’s.”

Ook van deze auteur

Avatar foto door Anna van der Kruis
18 maart

Zachtjes tikt de regen

1 Minute Read
Avatar foto door Anna van der Kruis
04 februari

2025, februari

3 Minute Read
Avatar foto door Anna van der Kruis
12 november

De krant

4 Minute Read