shortreads_

Iedere werkdag een kort verhaal over de actualiteit
Menu
  • Beginpagina
  • Auteurs
    • Aafke van Pelt
    • Anna van der Kruis
    • Anne Lichthart
    • Dirk van Pelt
    • Emma Laura Schouten
    • Femke van de Griendt
    • Gastauteurs
    • Jam van der Aa
    • Jens Vydt
    • Jirke Poetijn
    • Joep van Dijk
    • Jozien Wijkhuijs
    • Laurens van de Linde
    • Lena Kurzen
    • Lilian van Ooijen
    • Maaike de Wolf
    • Manik Sarkar
    • Marthe van Bronkhorst
    • Nelson Morus
    • Nicchelle Buyne
    • Pascal Vanenburg
    • Peter De Voecht
    • Steff Geelen
    • archief
      • Anne Büdgen
      • Anne-Minke Meijer
      • Bart Smout
      • Christine Geense
      • Claartje Chajes
      • Derk Fangman
      • Elske van Lonkhuyzen
      • Enver Husicic
      • Esther Porcelijn
      • Eva Gouda
      • Eva Kelder
      • Gijsje Kooter
      • Hanneke Hendrix
      • Inge Schilperoord
      • Johannes Westendorp
      • Joop-Maris Vollering
      • Joubert Pignon
      • Kasper van Hoek
      • Kira Wuck
      • Koen Caris
      • Leon Brill
      • Leonieke Baerwaldt
      • Lize Spit
      • Lucas de Waard
      • Mariken Heitman
      • Marron Das
      • Martijn Simons
      • Matthijs Koevoets
      • Max Hermens
      • Michiel Stroink
      • Mijke Pol
      • Nicole Kaandorp
      • Renée Kapitein
      • Renske van den Broek
      • Sander van Leeuwen
      • Sara van Gennip
      • Sarah van Vliet
      • Stefan Popa
      • Sylvia Hubers
      • Teddy Tops
      • Tynke Hiemstra
  • Over shortreads_
Avatar foto Peter De Voecht
op 22 mei 2025
Deel dit verhaal

LOVECRAFT

Het zijn plannen van een bibliotheek, of een mausoleum, die iemand, ooit, in de uitgeholde botten heeft gestoken. Het perkament is nog in goede staat; de tekeningen, nog steeds zuiver, wijzen op een surrealistisch bouwsel, dat vage trekken vertoont van de Byzantijnse stijl, maar tegelijk ook Scandinavisch aandoet, wat echter onmogelijk moet zijn, omdat het perkament enkele duizenden jaren oud wordt geschat en werd gevonden in Zuid-Afrika. Er wordt daarom beslist dat het slechts om toeval gaat dat dit architecturale ontwerp zo lijkt te passen binnen veel latere bouwstijlen. Het is ondenkbaar dat deze anonieme architect een soort voorloper moet zijn, aangezien nergens anders plannen van deze aard zijn aangetroffen, al voert men vanaf nu diepgaander onderzoek naar al de botholtes binnenin eerder gevonden lijken uit de wereldgeschiedenis.

 

Men kan zich inbeelden het gebouw binnen te wandelen en al meteen geconfronteerd te worden met het uitzinnige perspectief, dat, zo blijkt al uit de maquettes die werden gemaakt op basis van de plannen, ertoe zou leiden dat elke bezoeker van het gebouw zich onmetelijk groot zou wanen, doordat de hal en gangen die in het verlengde van de blik lagen, onbegrijpelijk klein zouden ogen. Het gaat hier louter om zinsbegeestering, maar hoezeer men zich ook wapent met dit rationele besef, toch kan niemand die een van de vele maquettes binnenkijkt, zich niet van een sterke horizontale dieptevrees ontdoen, alsof de hal en gangen zo bijzonder gecomponeerd zijn dat ze elke gezonde ratio overstijgen en de bezoeker overweldigend bedwelmen met een overrompeling die enkel uit het volstrekt irrationele geboren kan worden.

 

Hetgeen eenieder ervan weerhoudt, om dit geheimzinnge gebouw in haar ware proporties op te trekken, is de figuur van de vrouw die steevast aan het einde van de perspectivistisch onmogelijke gangen blijkt te verschijnen, zelfs in de maquettes, ongeacht hun schaal; eenieder die enkel nog maar met de blik deze bibliotheek, dit mausoleum, deze cenotaaf betreedt, verliest niet enkel elke rationele grond onder de voeten maar beweert ook, zonder uitzondering, de vrouw in de verte te zien, eveneens op schaal – ongeacht de grootte van de maquette is zij telkenmale in verhouding – en die niet spreekt noch lonkt, maar door haar loutere aanwezigheid duidelijk blijkt te maken dat er iets achtergelaten werd, dat de botten waarin de plannen zaten behoorden aan iemand die voor haar van belang is, die voor ons allen van belang zou zijn, en dat ze ons doet terugverlangen naar een oorsprong, lang vóór er sprake was van deze plannen of dit gebouw; lang vóór er sprake was van Byzantijnse of andere stijlen; nog lang vóór Damascus, Jericho, Uruk, en dies meer; nog lang voor de instorting van de allereerste door mensen gebouwde tempel, niet alleen de talen maar ook alle variaties in huidpigmentering in scherven uit elkaar liet spatten; ze zou, volgens getuigen, doen terugverlangen naar die tijd waarop zij nog een soort éénheid kende, die ze in onze tijd met ons zou willen delen, mochten we toch maar de stap zetten om de plannen op ware grootte uit te voeren, mochten we maar niet zo bang van haar zijn en blijven, zo bang dat ik vannacht de plannen terug in de botten heb gestoken, ze terug zal begraven, met de goedkeuring van allen rondom mij, in de hoop dat ergens in een toekomst, iemand anderwijs denken zal, en de vrouw in de onmogelijke gangen, haar ware verhoudingen zal gunnen.


Over welk nieuws gaat dit?


Vorige verhaal
Het cadeau
Volgende verhaal
Rode, zwarte en witte verf, het ziet eruit als bloedcellen
bloeddoorlopen

Over de auteur

Avatar foto
Peter De Voecht

Peter De Voecht (Antwerpen, 1982) publiceerde een roman getiteld "Slachtvlinders" (uitgeverij In de Knipscheer), twee geïllustreerde verhalen (uitgeverij De Eenhoorn) en poëzie en proza in verschillende literaire tijdschriften. Hij werkt als schrijfcoach en als lesgever creatief schrijven. Momenteel werkt hij aan zijn tweede/derde/veertiende roman.

Ook van deze auteur

Avatar foto door Peter De Voecht
12 juni

FRAGIEL NEIGEND

2 Minutes Read
Avatar foto door Peter De Voecht
01 mei

Overboorders

4 Minute Read
Avatar foto door Peter De Voecht
10 april

IN WIKKELS

2 Minutes Read