shortreads_

Iedere werkdag een kort verhaal over de actualiteit
Menu
  • Beginpagina
  • Auteurs
    • Anna van der Kruis
    • Anne Lichthart
    • Anne-Minke Meijer
    • Christine Geense
    • Claartje Chajes
    • Dirk van Pelt
    • Enver Husicic
    • Elske van Lonkhuyzen
    • Gijsje Kooter
    • Jam van der Aa
    • Joop-Maris Vollering
    • Jozien Wijkhuijs
    • Kasper van Hoek
    • Laurens van de Linde
    • Lena Kurzen
    • Leon Brill
    • Manik Sarkar
    • Matthijs Koevoets
    • Nicole Kaandorp
    • Renske van den Broek
    • Sarah van Vliet
    • archief
      • Anne Broeksma
      • Anne Büdgen
      • Annemarie de Gee
      • Bart Smout
      • Derk Fangman
      • Esther Porcelijn
      • Eva Gouda
      • Eva Kelder
      • Hanneke Hendrix
      • Inge Schilperoord
      • Jirke Poetijn
      • Joubert Pignon
      • Kira Wuck
      • Koen Caris
      • Leonieke Baerwaldt
      • Lize Spit
      • Lucas de Waard
      • Mariken Heitman
      • Marron Das
      • Martijn Simons
      • Max Hermens
      • Michiel Stroink
      • Mijke Pol
      • Pascal Vanenburg
      • Renée Kapitein
      • Sander van Leeuwen
      • Sara van Gennip
      • Stefan Popa
      • Sylvia Hubers
      • Teddy Tops
  • Over shortreads_
Avatar foto Sara van Gennip
op 9 januari 2017
Deel dit verhaal

KOUWE KEES

Blote vrouwen, snelle wagens, aaibare diertjes, zomerhuizen, velden vol bloemen, Europese steden, gemarineerde lappen op blinkende barbecues, ondefinieerbare kunstvormen, superhelden, cartoons in zwart-wit, Hollywood sterren met opwaaiende zomerjurken, voetballegende ’s en heftruckreclames: in de zeventien jaar dat ik in de bak zit heb ik vele kalenders gezien. Om af te scheuren of te bekladden, om bij weg te dromen of me over op te winden. Per dag, per week, per maand. En dan nu deze. Een Cold Case kalender met wekelijks een rapport van een onopgeloste moordzaak. ‘Bent of kent u de dader? Bel dan nu 0800-6070.’

Terwijl ik me ontlast blader ik door de moorden heen. Foto’s met gelkuiven en vette matjes, hoge collen en groteske monturen. Beschrijvingen van bijnamen en doodsoorzaken, hobby’s en nabestaanden. ‘Het slachtoffer stond bekend als een zeer vriendelijke, behulpzame en propere dame.’ Ik teken een snorretje op een kale man in mei. ‘Na messteken doodgebloed op de hoek van de straat.’ Ik vouw een ezelsoor bij een echtpaar in oktober en kras de ogen weg van ene Sjakie in maart.

Dolende vrouwen, stelende junks, verdoofde dealers, een overvallen schillenboer, verkrachte meisjes, weduwe van de ijscoman, vaders in een uitgebrande wagen, studentes met veertien huisgenoten waarvan niemand iets had gehoord, prostituees en draaideurcriminelen: in de twaalf maanden die de kalender bestrijkt leer ik vele doden kennen. Haar vind ik in week 24, op donderdag 15 juni. De dag dat ik het licht uit haar oogjes drukte en haar voorzichtig de sloot in rolde. Een zachte plons, een geschrokken eend en toen die eindeloze stilte. Ik scheur de week uit de kalender en veeg er mijn kont mee af. Ik sta op en trek door. De prop papier draait rond en rond, lijkt even te verdwijnen maar komt dan toch weer bovendrijven.


Over welk nieuws gaat dit?


Vorige verhaal
Balkon
Volgende verhaal
Vierenzestig

Over de auteur

Avatar foto
Sara van Gennip

Sara van Gennip (1987) schrijft verhalen waarin mensen discussiëren, liefhebben en geloven tegen beter weten in. Af en toe wordt er heel symbolisch een biggetje in geslacht. In 2015 werd Sara genomineerd voor de Dioraphte Cementprijs, de VPRO Bagagedrager, de Lowlands Schrijfwedstrijd en won zij de Boekenweek Schrijfwedstrijd. Vanaf 2016 is Sara o.a. verbonden aan het Kameroperahuis, Festival Cement en Theater Bellevue. In het voorjaar verschijnt de toneeltekst GODENZOON bij de Nieuwe Toneelbibliotheek.

Ook van deze auteur

Avatar foto door Sara van Gennip
11 februari

SNEEUWJACHT

4 Minutes Read
Avatar foto door Sara van Gennip
08 mei

TAST

3 Minutes Read
Avatar foto door Sara van Gennip
27 maart

COUPE CORONA

3 Minute Read