Haar eerste stagedag had ze zich anders voorgesteld. Ze nam de bijna tweeduizend jaar oude houten dildo en reikte hem de professor aan. Hij was glad, lag goed in de hand, was duidelijk met zorg afgewerkt.
‘En wat vinden we van dit object?’ vroeg de professor en keek haar over zijn leesbril aan.
Ze stamelde iets van ‘interessant’ en ‘goed bewaard gebleven’.
Welke functie dit gebruiksvoorwerp volgens haar gehad zou hebben, vroeg hij. Ze voelde hoe ze bloosde. Hij keek haar doordringend aan, pakte de dildo bij de top en begon ermee in de lucht te zwaaien.
‘Een wapen?’ vroeg ze.
‘Een strijdknots, dat zou kunnen,’ antwoorde hij. ‘Of …’ Hij hield de dildo nog steeds bij de top vast en klopte ermee op een imaginaire spijker.
‘Een hamer?’ vroeg ze.
Hij knikte. ‘Een klopknots. ‘Of … wat het meest waarschijnlijk is …’ Hij begon een kleine golvende beweging met zijn hand te maken.
Ze fronste haar wenkbrauwen. Hij houdt me voor de gek, dit is wat ze met stagiairs op hun eerste dag doen, dacht ze.
‘Weet je het niet?’ Hij keek haar verbijsterd aan, stopte met de golfbeweging.
Ze schudde haar hoofd.
‘Een naaiknots, of beter gezegd een stopknots!’ Hij hield de dildo triomfantelijk in de lucht. ‘Schrijf maar op, darning tool’.
Zij knikte en typte.
Over welk nieuws gaat dit?