shortreads_

Iedere werkdag een kort verhaal over de actualiteit
Menu
  • Beginpagina
  • Auteurs
    • Aafke van Pelt
    • Anna van der Kruis
    • Anne Lichthart
    • Dirk van Pelt
    • Emma Laura Schouten
    • Femke van de Griendt
    • Gastauteurs
    • Jam van der Aa
    • Jens Vydt
    • Jirke Poetijn
    • Joep van Dijk
    • Jozien Wijkhuijs
    • Laurens van de Linde
    • Lena Kurzen
    • Lilian van Ooijen
    • Maaike de Wolf
    • Manik Sarkar
    • Marthe van Bronkhorst
    • Nelson Morus
    • Nicchelle Buyne
    • Pascal Vanenburg
    • Peter De Voecht
    • Steff Geelen
    • archief
      • Anne Büdgen
      • Anne-Minke Meijer
      • Bart Smout
      • Christine Geense
      • Claartje Chajes
      • Derk Fangman
      • Elske van Lonkhuyzen
      • Enver Husicic
      • Esther Porcelijn
      • Eva Gouda
      • Eva Kelder
      • Gijsje Kooter
      • Hanneke Hendrix
      • Inge Schilperoord
      • Johannes Westendorp
      • Joop-Maris Vollering
      • Joubert Pignon
      • Kasper van Hoek
      • Kira Wuck
      • Koen Caris
      • Leon Brill
      • Leonieke Baerwaldt
      • Lize Spit
      • Lucas de Waard
      • Mariken Heitman
      • Marron Das
      • Martijn Simons
      • Matthijs Koevoets
      • Max Hermens
      • Michiel Stroink
      • Mijke Pol
      • Nicole Kaandorp
      • Renée Kapitein
      • Renske van den Broek
      • Sander van Leeuwen
      • Sara van Gennip
      • Sarah van Vliet
      • Stefan Popa
      • Sylvia Hubers
      • Teddy Tops
      • Tynke Hiemstra
  • Over shortreads_
Avatar foto Vydt Jens
op 18 oktober 2024
Deel dit verhaal

Een mascotte van eenzaamheid

De namen komen. Om zich te wreken? Om aandacht op te eisen? Om in een machtige fakkeltocht hun poëtica te rechtvaardigheden? De namen komen, en houd ogen en oren maar beter open want zij bijten terug.

Fiona heeft een naam gekregen. Over Fiona werd beslist. En met haar naam begon het onheil.

Ze trokken ‘met zwaar materieel’ naar de klif, abseilden 240 meter naar beneden en slaagden er met een katrol in om Fiona ‘tegen een ongelofelijk steile helling’ omhoog te trekken. De missie was moeilijk, zelfs ‘dwaas’ geweest. Maar de bevalling lukte. Fiona, nog voordat men haar huid had blootgelegd, was plots Fiona. Zij bestond en had een gezicht. En met het raadsel van het zijn begon het…

Bevrijd van introverte landschappen, hoe de nog naamloze Fiona eens in de metafoor verdwenen was, bengelde zij aan de katrol naar boven. Kon Fiona ooit alles zijn –een oude mysterieuze tovenaar met een Deense blik, de personificatie van de droom, de bloem die in haar eigen gedroogde bloemblaadjes verstuifde, wat maakte uiteindelijk niet eens uit, iets in de schepping, van een garnaal tot de ringen van Saturnus–, lag dit, eens uit de metaforische diepte opgehengeld, nu anders. Fiona moest haar naam meedragen en daarmee haar lot.

Eens een naam te dragen, viel het zo moeilijk ‘gewoon’ te zijn. Onder anderen te bestaan en contact te leggen. Fiona is niet voor dit leven weggelegd. Fiona droomt graag weg. Kan iemand Fiona uitleggen dat de wereld elkaar duizenden berichten stuurt; niet om met elkaar te communiceren maar om elkaar net op afstand te houden?

Een naam hebben is open staan voor die naamloze indringingen aan eenzaamheid.

Fiona was compleet gelukkig. De garnaal en Saturnus! Hoe kan het anders. Hield in dit magische rijk daartussen Fiona net de wereld op afstand? Welke ongevraagde indringingen verschenen plots, klimtouwen uit de hemel, maakten zich aan haar vast, hesen haar uit de diepte, misschien hermetisch-abseilend aan een zekere bodem ergens daarboven verknoopt, misschien ariadnisch-verdwaald de weg uit de dwaaltuin teruggevonden? De paradox? Fiona vergeet zichzelf te zijn omdat ze Fiona is.

Wij hengelen in de diepte, overbruggen afgronden en leven, leggen beslag op woord en daad. Maar woord en daad bijten terug. Zelfs ontdaan van dikke wolle vacht blijft er iets onzichtbaar en eenzaam. Willen we niet liever als een zwerfkat over betonnen muurtjes en langs besneeuwde dwaaltuinen rondzwerven, dan in het wakkere warme huis doodgeknuffeld te worden?


Over welk nieuws gaat dit?


Vorige verhaal
Die ene die zo lief lacht
Volgende verhaal
Eristiek

Over de auteur

Avatar foto
Vydt Jens

Jens Vydt (1988, he/him) is schrijver, filosoof, muzikant en fluistert soms mee in het theater. Onze poëtische verbeelding en de literarisering van het eigen leven zijn de grondtonen van zijn werk. Momenteel werkt hij aan ‘Gefluisterd worden’, een roman waarin de fantasie die in iedere ervaring vergrendeld ligt verkend wordt en uitdiept hoe 'herinneren' steeds verbeelden is.

Ook van deze auteur

Avatar foto door Vydt Jens
27 juni

middel wezen

4 Minute Read
Avatar foto door Vydt Jens
02 juni

De dieren kwamen

3 Minute Read
Avatar foto door Vydt Jens
25 april

Protomensdom

3 Minutes Read