shortreads_

Iedere werkdag een kort verhaal over de actualiteit
Menu
  • Beginpagina
  • Auteurs
    • Anna van der Kruis
    • Anne Lichthart
    • Anne-Minke Meijer
    • Christine Geense
    • Claartje Chajes
    • Dirk van Pelt
    • Enver Husicic
    • Elske van Lonkhuyzen
    • Gijsje Kooter
    • Joop-Maris Vollering
    • Kasper van Hoek
    • Laurens van de Linde
    • Lena Kurzen
    • Leon Brill
    • Manik Sarkar
    • Matthijs Koevoets
    • Nicole Kaandorp
    • Renske van den Broek
    • Sarah van Vliet
    • archief
      • Anne Broeksma
      • Anne Büdgen
      • Annemarie de Gee
      • Bart Smout
      • Derk Fangman
      • Esther Porcelijn
      • Eva Gouda
      • Eva Kelder
      • Hanneke Hendrix
      • Inge Schilperoord
      • Jirke Poetijn
      • Joubert Pignon
      • Kira Wuck
      • Koen Caris
      • Leonieke Baerwaldt
      • Lize Spit
      • Lucas de Waard
      • Mariken Heitman
      • Marron Das
      • Martijn Simons
      • Max Hermens
      • Michiel Stroink
      • Mijke Pol
      • Pascal Vanenburg
      • Renée Kapitein
      • Sander van Leeuwen
      • Sara van Gennip
      • Stefan Popa
      • Sylvia Hubers
      • Teddy Tops
  • Over shortreads_
Ilja Marie
op 7 juli 2021
Deel dit verhaal

Zomer-weemoed

De kalender geeft zomer aan, maar het jaar is gekanteld. De lange lichte dagen zijn geweest en in de vroege ochtend schemert het; de kaars brandt niet enkel uit luxe. Zware regen- en onweersbuien waar je doorheen fietst en die je haar doen krullen. Het groen in de lommerrijke omgeving is heel compact en ook zwaar, geen licht komt er doorheen, en alles lijkt van dezelfde donkere intensiteit.

Het is een maandagavond, dat jullie verwachtingsvol in de schouwburg zitten. Feestelijk aangekleed, de lippen gestift; bloemen wachtend op de stoel ernaast. Er klinkt muziek, die ken je goed, die is van de film die je zo vaak zag. En dan gaat het doek op, en neemt het een aanvang, staat jouw kind op dit grote toneel met haar klas. Wekenlang heeft ze met de geprinte versie van het script rondgelopen, haar scènes met roze gemarkeerd. Ze heeft dit keer een echt grote rol, met veel tekst, dat wilde ze graag.

Het sobere decor wordt zichtbaar, dit bos maakten de kinderen zelf tijdens de les. Op de achterwand is een still uit de film geprojecteerd: een levensgroot silhouet van een oud kasteel. En hoe ze nu, op dit eigenste moment, de ruimte innemen; hoe ze alles wat voordien nog rammelde van zich af schudden. Je zou zeggen dat het magisch is. Vanuit het duister van de zaal kijkt de moeder toe, haar kind staat in het licht. Al is ze klein van stuk, ze is een krachtige verschijning in haar rol van roverszoon. De tekst spreekt ze rustig en luid, ze aarzelt geen moment. Wanneer ze een lok achter haar oor veegt, vangt het licht haar witte hoortoestel, maar dat zij van zichzelf niet goed hoort, dat merkt niemand nu. Nadien schieten ouders haar aan, dan lacht ze verlegen, ze is heel trots.

De dag erna staat het huis vol bloemen; in de kamer hangt de geur van gladiolen en rozen. Het afscheid is nu op handen. Afscheid van de juf met een groot feest in het bos, feestelijk gedekte tafels en een speciaal geschreven lied. En afscheid van de klas, die juist nu zo’n hechte groep vormt. Waar het kind vaak een buitenstaander was, maakt ze er nu op haar manier toch deel van uit. Dit alles eindigt hier, de kanteling heeft plaatsgevonden. Vanuit de schemering sla je het gade, aan de rand sluimert al iets anders.




Vorige verhaal
Hans Wiegel en de wolf
Volgende verhaal
De Wachtkamer

Over de auteur

Ilja Marie

Ilja Marie is boekverkoper en schrijver. In haar optiek is het alledaagse een geweldig literair thema, en dat is dan ook waarover zij schrijft. Ze schrijft in korte scènes over haar leven, met twee dochters en een man die zingt. Uit de droesem van het bestaan iets nieuws creëren: een leven in scènes.

Ook van deze auteur

door Ilja Marie
25 oktober

Qarantaine

5 Minute Read
door Ilja Marie
04 oktober

Storm

4 Minute Read
door Ilja Marie
13 september

September

4 Minutes Read