shortreads_

Iedere werkdag een kort verhaal over de actualiteit
Menu
  • Beginpagina
  • Auteurs
    • Anna van der Kruis
    • Anne Lichthart
    • Anne-Minke Meijer
    • Christine Geense
    • Claartje Chajes
    • Dirk van Pelt
    • Enver Husicic
    • Elske van Lonkhuyzen
    • Gijsje Kooter
    • Joop-Maris Vollering
    • Kasper van Hoek
    • Laurens van de Linde
    • Lena Kurzen
    • Leon Brill
    • Manik Sarkar
    • Matthijs Koevoets
    • Nicole Kaandorp
    • Renske van den Broek
    • Sarah van Vliet
    • archief
      • Anne Broeksma
      • Anne Büdgen
      • Annemarie de Gee
      • Bart Smout
      • Derk Fangman
      • Esther Porcelijn
      • Eva Gouda
      • Eva Kelder
      • Hanneke Hendrix
      • Inge Schilperoord
      • Jirke Poetijn
      • Joubert Pignon
      • Kira Wuck
      • Koen Caris
      • Leonieke Baerwaldt
      • Lize Spit
      • Lucas de Waard
      • Mariken Heitman
      • Marron Das
      • Martijn Simons
      • Max Hermens
      • Michiel Stroink
      • Mijke Pol
      • Pascal Vanenburg
      • Renée Kapitein
      • Sander van Leeuwen
      • Sara van Gennip
      • Stefan Popa
      • Sylvia Hubers
      • Teddy Tops
  • Over shortreads_
Anna van der Kruis
op 21 april 2023
Deel dit verhaal

Cherson, Beryslav, Otsjakiv, Vysokopillja

Vrede
Niemand gelooft het verhaal, dat de vrouw op de foto een actrice is, de foto een nepfoto en dat het hele tafereel in scène is gezet. De fotograaf doet zijn best het beeld van context te voorzien. De vrouw die door de hulpdiensten door het smeulende puin wordt gedragen is 32, haar naam is Irina Kalinina. Ze is opgenomen in de kraamkliniek om te bevallen van haar eerste. Een jongetje, ze heeft hem al een naam gegeven. Miron. Mir betekent vrede.

De baby overleeft de aanslag niet. De moeder sterft een half uur later. De fotograaf blijft twintig dagen in de stad. Na twintig dagen moet hij vluchten, ze zijn naar hem op zoek. De Russen. Ze hebben te veel last van zijn foto’s, die de wereld laten zien wat er in Marioepol gebeurt.

Handtekening
De oorlog is nog steeds niet voorbij. De burgemeester van Utrecht, een Nederlandse stad in het midden van het land, zet haar handtekening. Eentje voor Cherson, Beryslav, Otsjakiv, Vysokopillja. Daar is behoefte aan een langetermijnvisie. Een antwoord op de vraag of je alles precies moet terugbouwen zoals het ooit was, of dat het misschien ook beter of duurzamer kan.

Ze denkt aan de naoorlogse jaren vijftig, toen waren er architecten in Amsterdam die blij waren met de verwoesting, die de braakliggende delen van de hoofdstad als een nieuwe kans zagen, een schone lij. Mensen die indirect in dienst zijn van haar gemeente, hebben een slogan bedacht voor de huidige situatie, de verwoesting in Oekraïne. Build back better. Ze wordt er een beetje misselijk van, maar het moet maar. Het is beter dan niets.

Ook voor Marioepol zet ze een handtekening: ook daar wil haar stadsbestuur bijdragen aan de herstelplannen. Na een eventuele bevrijding.

Vissen
Een Joodse sportjournalist uit Tsjechoslowakije heeft jaren door Europa gereisd en door de Sovjet Unie. Het is 1964, winter. Hij probeert een boerderij in de hens te steken, hij denkt dat hij Jezus Christus is en wordt afgevoerd in een busje.

Eerst valt het lijden mee, later niet meer. Het ergste is, als hij met behulp van medicijnen beseft dat hij Christus niet is. Hij voelt een zweem van verdriet, hij realiseert zich, dat hij de gezonde hersenen mist die van een mens een mens maken. Hij wordt opgesloten, terwijl hij niemand heeft vermoord of kwaad gedaan. Hij is uitgerangeerd, zonder dat er een rechter aan te pas is gekomen.

Hij wil er honderd keer een einde aan maken, maar hij doet het niet. Misschien verlangt hij er onbewust naar om nog een laatste keer terug te gaan naar de rivier om vissen te vangen. Vissen heeft hem geleerd geduld te hebben. Die herinnering houdt hem levend.

Het is 2023, vijftig jaar na zijn dood. Zijn verhalen Jak jsem potkal ryby (Hoe ik vissen ontmoette) worden niet alleen naar het Nederlands vertaald en uitgegeven, maar ook lovend ontvangen.


Over welk nieuws gaat dit?


Vorige verhaal
Vliegtuigen
In de rij
Volgende verhaal
Een nieuw begin

Over de auteur

Anna van der Kruis

Anna schrijft. Intiem, filosofisch en precies. Anna van der Kruis groeide op buiten de bebouwde kom van Heeze (NB). Haar moeder was doktersassistente, haar vader grafisch vormgever en fotograaf. Naast theater schrijft Anna onder andere kort proza. Het liefst op basis van interviews. Ze zoomt graag in op hedendaagse symbolen, zoals smartphones en sashimi. Maar uiteindelijk gaan haar verhalen over universele thema’s: vriendschap, afscheid, eenzaamheid. Of, in de woorden van collega schrijver en goede vriend Dirk van Pelt “Jij schrijft gewoon foto’s.”

Ook van deze auteur

door Anna van der Kruis
02 juni

Twee meter dertien

2 Minutes Read
door Anna van der Kruis
12 mei

verleden tijd

2 Minutes Read
door Anna van der Kruis
31 maart

Patronen

2 Minute Read