shortreads_

Iedere werkdag een kort verhaal over de actualiteit
Menu
  • Beginpagina
  • Auteurs
    • Anna van der Kruis
    • Anne Lichthart
    • Anne-Minke Meijer
    • Christine Geense
    • Claartje Chajes
    • Dirk van Pelt
    • Enver Husicic
    • Elske van Lonkhuyzen
    • Gijsje Kooter
    • Joop-Maris Vollering
    • Kasper van Hoek
    • Laurens van de Linde
    • Lena Kurzen
    • Leon Brill
    • Manik Sarkar
    • Matthijs Koevoets
    • Nicole Kaandorp
    • Renske van den Broek
    • Sarah van Vliet
    • archief
      • Anne Broeksma
      • Anne Büdgen
      • Annemarie de Gee
      • Bart Smout
      • Derk Fangman
      • Esther Porcelijn
      • Eva Gouda
      • Eva Kelder
      • Hanneke Hendrix
      • Inge Schilperoord
      • Jirke Poetijn
      • Joubert Pignon
      • Kira Wuck
      • Koen Caris
      • Leonieke Baerwaldt
      • Lize Spit
      • Lucas de Waard
      • Mariken Heitman
      • Marron Das
      • Martijn Simons
      • Max Hermens
      • Michiel Stroink
      • Mijke Pol
      • Pascal Vanenburg
      • Renée Kapitein
      • Sander van Leeuwen
      • Sara van Gennip
      • Stefan Popa
      • Sylvia Hubers
      • Teddy Tops
  • Over shortreads_
Anne Broeksma
op 5 december 2018
Deel dit verhaal

Binnenwater

 

 

 

De eerste A. Broeksma was schipper en voer over de Almelose Aa, met goedkoop textiel voor Indië. Volgens mijn vader, ook een A. Broeksma, stond hij als binnenschipper in verbinding met de hele wereld. Hij hoefde alleen maar via de Aa naar de Regge te varen, van de Regge naar de Vecht, dan via het Zwarte Water naar de Zuiderzee en van de Zuiderzee naar de kanalen die hem met de grote wereldzeeën verbonden.

Door de wet van de remmende voorsprong, ging zijn textielfabriek in 1856 failliet. In Twente verrezen er grotere hallen, diepere kanalen. Niemand wilde meer afhankelijk zijn van sloten als de Aa, waar het gedoe met sluizen te traag werd voor de nieuwe tijd. Zijn laatste jaren werkte hij als sjouwersknecht bij station Hengelo.

In de wijk ertegenover woonde hij in een klein bakstenen huisje, waar hij met vrienden samenkwam rond een olielamp en een Bijbel. Ze zochten naar houvast in de meest Precieze vorm van het christendom. De nieuwe tijd was groot en warrig en pakte alle banen af. Als er in het geloof al niets vastligt, waar kun je dan nog op vertrouwen?

Ik ben een nazaat van Preciezen. In een t-shirt uit Bangladesh sta ik met mijn vrienden achter een laptopscherm en kijk naar een bijna uitgestorven dier, dat rondloopt door een natuurreservaat. Ik woon in een klein huis van baksteen en wil geld geven om het dier nog wat langer in leven te houden. Ik wil ze terug: de niet-menselijke personages van de aarde. Niet om ze te zien op mijn laptop, maar om te weten dat ze er nog zijn. Als we wilde dieren wel kunnen zien, maar niet kunnen beschermen, waar kan ik dan nog op vertrouwen?

Soms geloof ik dat de aarde plat is, als een speelbord. Eens in de zoveel tijd wordt dat speelbord opgetild, waardoor de pionnen naar nieuwe plekken schuiven. De plek van de pionnen wordt altijd bepaald door het geld. Het geld zweeft als onzichtbare magneet onder het speelbord. Zodra er een nieuwe orde is ontstaan, komen er duizenden vertegenwoordigers in actie om uit te leggen waarom dit toevallig de juiste is. (En zo niet: we werken eraan!)

Misschien moet ik een tijdje ver onder minimumloon gaan werken, in een ruïne van een textielfabriek in Twente. Mijn zeven kinderen verstoppen zich onder de naaitafel, omdat ik van mijn baas geen familie mee mag nemen. We wonen in een gebouw dat op instorten staat en lopen elke dag naar een fabriek die op instorten staat. Zo woon ik in de eenentwintigste eeuw. Onderweg komen we langs de Almelose Aa, aan de kleur van het water lees ik de kleur van het seizoen af. De chemische stank is niet te harden. Mijn geloof is mijn enige houvast. De rest van de wereld kijkt op mij neer en begrijpt niet waarom ik steeds minder in vrijheid geloof.

 

 

 

 


Over welk nieuws gaat dit?


Vorige verhaal
twerken
Dood aan de leeftijd
Volgende verhaal
I AM DEAN SAUNDERS

Over de auteur

Anne Broeksma

Anne Broeksma (1987) woont in Utrecht en schrijft gedichten en korte verhalen. In 2014 verscheen haar poëziedebuut Regen kosmos kamerplant bij uitgeverij Atlas Contact, waarvoor het ze het C.C.S. Crone stipendium ontving. Momenteel werkt ze aan de opvolger. Ze stond met haar poëzie op festivals als Crossing Border, Geen Daden Maar Woorden en Lowlands en heeft een fascinatie voor Scandinavië, absurdisme en eksters.



Ook van deze auteur

door Anne Broeksma
22 mei

PIER

4 Minutes Read
door Anne Broeksma
10 april

Wildverlangen

3 Minutes Read
door Anne Broeksma
20 maart

KOUDE KAT

4 Minutes Read